Què és el Trastorn de l’espectre autista?

El trastorn de l’espectre autista és una alteració del neurodesenvolupament amb una evolució crònica, ja que perdurà per tota la vida però amb una adequada intervenció els individus podem disminuir les seves manifestacions notablement. Aquesta trastorn afecta tant a dones com a homes, però els homes tenen quatre vegades més de probabilitat que les dones.

Les persones que presenten el trastorn de l’espectre autista, normalment tenen un retard o alteracions a nivell social com a alteracions a altres conductes. Per tant, els efectes acostumen a perjudicar les capacitats de comunicar-se i relacionar-se, també es manifesta en rutines rígides i comportaments repetitius. L’afectació de cada individu dependrà del grau d’afectació i severitat.  Els símptomes poden ser greus o més lleus, però tots es caracteritzen per la pèrdua d’habilitats socials i de comunicació.

El trastorn de l’espectre autista es pot manifestar en diverses dimensions: relació social, funcions comunicatives, llenguatge, limitacions de la imaginació, flexibilitat i sentit de l’activitat. Dins de cada dimensió es manifestarà d’una determinada manera depenen de la grau d’afectació vers la persona. A continuació es troben les manifestacions ordenades de més a menys greus.

  • Trastorns en la qualitat de la relació social: aïllament complet,  vincle amb alguns adults, relacions unilaterals amb iguals, relació amb els iguals però amb manca d’empatia.
  • Trastorns en les funcions comunicatives: absència de comunicació, acció de demanar utilitzant les persones com un instrument per aconseguir alguna cosa, signes de demanar amb comunicació amb el món físic, conductes comunicatives amb poca reciprocitat i empatia.
  • Trastorns del llenguatge: mutisme total o funcional, llenguatge ecolàlic, oracions espontànies però que no arriben a configurar discurs  o converses i llenguatge amb capacitat de conversar però limitat.
  • Trastorns i limitacions de la imaginació: absència completa de joc simbòlic o de qualsevol indici d’activitat imaginativa, jocs funcionals elementals  induïts des de fora, ficcions estranyes (poc imaginatives i amb dificultat per a diferenciar ficció-realitat) i ficcions com un recurs per aïllar-s’hi. 
  • Trastorns de la flexibilitat: estereotípies motores simples, rituals simples, rituals complexos, aferrissament excessiu i estrany a certs objectes, continguts limitats i obsessius del pensament.
  • Trastorns del sentit de l’activitat: predomini massiu de conductes sense propòsit, activitats funcionals molt breus i dirigides des de fora, conductes autònomes i perllongades, de les quals no es comprèn el sentit i fites complexes, però superficials, externes i poc flexibles

 

El diagnòstic es pot fer començar a fer a partir dels 3 anys, encara que els primers símptomes es poden manifestar a partir dels 18 i 24 mesos. És important fer un diagnòstic o detectar les manifestacions, per poder fer una intervenció adequada el més aviat possible, fent que l’infant pugui anar adaptant principalment al grup d’iguals i no es vegi afectat el seu aprenentatge.

Actualment no existeixen mitjans eficaços per prevenir l’autisme, tractaments individuals exitoses, ni cap cura coneguda, però la intervenció conductual primerenca pot produir millores significatives. Les investigacions indiquen que amb una intervenció conductual primerenca de al menys 2 anys a l’edat preescolar. Molts nens amb trastorn de l’espectre autista poden experimentar alguns avenços en quant a coeficient intel·lectual i la capactitat lingüística

 

Tipus de trastorns

TRASTORN AUTISTA (AUTISME infantil):

1. El trastorn autista és un síndrome irreversible, de pronòstic greu.

2. En el qual és molt important fer un diagnòstic primerenc. Difícil sobretot en els autistes no purs.

3.Alteració qualitativa de la interacció social, alteració qualitativa de la comunicació, patrons de comportament, interessos i activitats restringits, repetitius i estereotipats,

4. El trastorn no s’explica millor per la presència d’un trastorn de Rett o d’un trastorn desintegratiu infantil.

TRASTORN DE RETT (Síndrome R)

1. Afecta més a les nenes . Sembla mutació dominant lligada al cromosoma X amb letalitat en barons.

2. Totes les característiques següents:

- Desenvolupament prenatal i perinatal aparentment normal.

- Desenvolupament psicomotor aparentment normal durant els primers 5 mesos després del naixement.

- Circumferència cranial normal en el naixement.

 

TRASTORN DESINTEGRATIU INFANTIL

1. L’edat mitja d’inici és als 36 mesos, però pot tenir una regressió després de 2-4 anys de desenvolupament normal.

2. Poden tenir més epilèpsia que els autistes i una alta probabilitat de QI baix.

3. Pèrdua clínicament significativa d’habilitats prèvament adquirides (abans dels 10 anys) en almenys dos de les següents àrees:

- Llenguatge expressiu o receptiu

- Habilitats socials o comportament adaptatiu

- Joc

- Habilitats motores

 

TRASTORN D’ASPERGER

1. Desenvolupament del llenguatge normal o lleu retard.

2. Alteració en el desenvolupament motor i torpessa motora.

3. El diagnòstic s’acostuma a fer en edat escolar:

- Alteració qualitativa de la interacció social, patrons de comportament, interessos i activitats restrictius, repetitius i estereotipats, deterioració clínicament significativa de l’activitat social, laboral i altres àrees importants de l’activitat de l’individu

 

I acabem amb un video diferent!



 


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s