Activitats

És important que, nosaltres, futurs mestres d’educació especial, aprenguem a crear les nostres pròpies activitats, sobretot perquè així podem centrar més les activitats en els nens amb els que treballem, adequant-les al seu ritme i nivell, ja que depenent del nivell i tipologia d’espectre autista que té el nen hem d’utilitzar una metodologia de treball o una altra.

Per tal d’animar-vos també a vosaltres, a crear noves activitats, hem dissenyat diferentes webquests i llibres digitals amb activitats de temes diversos. Per a fer aquests llibres digitals hem utilitzat una eina d’autor força interesant i fàcil d’utilitzar, Cuadernia Online.

Per tant espero que disfruteu utilitzant aquestes activitats amb els vostres alumnes i si teniu alguna pregunta o comentari no dubteu en escriure’ns!

WEBQUESTS

La primera webquest que us presentem està destinada a alumnes de cicle superior amb baix nivell d’autisme. Esperem que gaudiu d’aquesta investigació que us proposem!

On són els animals? 

La segona webquest, està adreçada a nens de cicle inicial de primària, però depenen de l’afectació de l’alumne l’edat de l’activitat pot variar. A més, s’haurà de tenir en compte, que les activitats les podrà fer sòl o amb ajuda, depenen de les propies característiques.

Aprenem els colors

Aquesta última webquest es dirigeix a nens de cicle mitjà de primària. L’activitat tracta la llegenda de Sant Jordi, i la poden fer sols o si volen amb companyia, depenent de les característiques de l’ alumne.

St. Jordi

 

LLIBRES DIGITALS creats amb “Cuadernia Online” 

 Aquest llibre tracta de l’escola i els valors que s’hi aprenen està adreçat a tot tipus de nens, alguns necessitaran més ajuda que altres però segur que tots es divertiran força amb la gran varietat d’activitats que hi ha.

L’escola

 

 Al següent llibre l’alumne pot aprendre els números del 1 fins al 12 d’una forma molt divertida i amena. Aquesta activitat està adreçada a nens de nivell inicial.

Els números

 

 L’últim llibre que us presentem tracta de còm i què menjar, aquest és un tema molt important per a tots, però més en especial per a alguns nens amb necessitats educatives especials, ja que per les seves dificultats menjen malament.

Còm i què mejar

 

 ALTRES ACTIVITATS

Lectura i escriptura

 Alguns nens i nenes amb trastorn de l’espectre autista tenen dificultats per adquirir la lectura i l’escriptura. Per tant, hem d’utilitzar diverses eines per que el nen vagi interioritzant la relació entre imatge mental, fonema i grafema. Per això, és molt útil utilitzar un sistema complementari a la paraula, com el que trobem a continuació.

 Com podem observar  a cada lletra li correspon un signe molt representatiu tenint en compte com es pronuncia cada lletra. Com per exemple “s”, en la qual s’ha de ficar la mà de manera horitzontal davant de la boca, per veure com quan pronuncien el so surt aire a través dels llavis.

 Amb el sistema complementari, el nen tindrà diverses vies d’accés a la informació: auditiva (com es pronuncia cada lletra de l’alfabet) i visual (un signe significatiu corresponent a cada lletra)

 Aquest sistema se li anirà retirant , a mesura que el nen vagi assolint la lectura i l’escriptura.

 L’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura es faran de manera conjunta i global. Una activitat que a simple vista sembla d’escriptura també es pot utilitzar com a lectura. Quan diem d’iniciar al nen a l’escriptura, no només hem de pensar en l’escriptura en tinta, sinó també podem utilitzar programes o jocs informàtics, els quals són molt útils per nens que presenten dificultats per realitzar el traç.

 Consells:

–          La lectura i escriptura s’ha d’iniciar amb paraules familiar, per tal que el nen es senti motivat per l’aprenenetatge. Però a mesura que va aprenent és va augmentant l’extensió i dificultat.

–          Les paraules, a l’inici del procés d’aprenentatge, aniran acompanyades d’imatges significatives. Per tal que el nen estableix una relació entre el grafema, fonema i representació mental.

–          El material que se’ls donarà als alumnes de l’aula ordinària haurà de ser semblant al del seus companys. Però, tenint en compte que el en el cas que s’utilitzin fitxes de lectura s’hauran d’adaptar de la següent manera, per tal que el nen pugui centrar l’atenció.

  • Requadre delimitant la paraula
  • Paraula escrita en lletra de pal o cursiva en una mica el suficientment gran.
  • Dibuix o imatge significativa de la paraula

 A mesura que el nen vagi adquirint noves paraules i vagi aprenent a dirigir la seva atenció, el nombre de paraules per fitxa anirà augmentant, com també anirà disminuint les imatges.

 A continuació trobem diverses activitats per practicar la lectura i l’escriptura.

100 Paraules per escriure

Consciència fonològica

 Contes SPC

 

Les emocions:

Els nens i nenes amb TGD, també tenen dificultats per expressar les seves emocions i estats d’ànim mitjançant paraules, com també reconèixer les emocions del altres i mostra empatia. Per tant, és aconsellable anar treballant tot això amb els infants des de ben petits. Tot el treball és pot fer amb imatge o fotografies de cares que expressen diverses emocions.

Aquestes imatges l’adult les utilitzarà amb el nen per ajudar-li a comprendre quin sentiment està sentint en aquell moment i com el pot modificar per què es transformi en una emoció més positiva com pot ser l’alegria.

 Seguidament, trobem exemples d’imatges i fotografies per tractar el tema de les emocions.

Pictogrames

Fotografies

Imatges

Dibuixos

Control del traç:

A causa, del dèficit d’atenció que tenen alguns nens amb TGD, els hi costa escriure paraules o simplement pintar un dibuix. A l’hora de treballar mitjançant dibuixos, una estratègia molt útil, per què el nen es vagi donant compte que l’espai està limitat, és preparar les fitxes prèviament on es repassi el contorn dels dibuixos amb “Divermagic”. En canvi, per treballar el control del traç, s’haurà de fer mitjançant fitxes de resseguir, fins que el nen sigui capaç de realitzar una grafia controlant el seu traç.

A les pàgines que trobeu a continuació, hi ha tot un recull d’activitats per treballar el control del traç.

Fitxes

Fitxes 2

Dibuixos

Dibuixos 2

Activitat online

Pinta

  

Discriminació visual i auditiva

Aprendre a llegir i escriure 

Jocs

Estimulació visual

Cada cosa al seu lloc

Sons 

Encaixa

 

Continguts diversos

A continuació trobem diverses pàgines dirigides tant alumnes com a mestres, on podem trobar activitats molt diverses.

Continguts educatius digitals

Trobem les activitats dividides en tres grups: primària, secundària i educació especial. Tenint en compte el nivell de l’alumne podrem agafar les activitats d’un grup com d’un altre. Les temàtiques de les activitats són diverses: seqüències temporals, associació visual, comprensió auditiva, el cos humà, la família…

 

Childtopia

Dins de la pàgina hi ha jocs interactius, manualitats, contes, endevinalles, dibuixos, fitxes…

 

El bosc de les activitats

Podem trobar activitats de tot tipus: de les estacions de l’any, dels animals salvatges… i les podem fer amb un nivell fàcil o un de més difícil.

 

Edu 365.cat

També trobem activitats de diferents temes on els nens poden aprendre jugant.

 

Vols jugar?

Diversos jocs que treballen continguts diversos adreçat a un nivell infantil respecte a l’educació ordinària.  

 

 Orientaciones Andújar

Una pàgina on es poden trobar diferents fitxes per a treballar l’atenció, lectoescriptura, camps semàntics… també trobem contes amb pictogrames, orientacions per a les intervencions amb els nens amb dificultats i moltes coses més.

 

 

Jocs diversos

Aquest última pàgina hi ha jocs i activitats que poden fer els nens. Per qüestions de seguretat els pares han de donar pemís als seus fills per poder-la utilitzar.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s