Pautes

Primerament, hem de saber que cada nen és únic, no per què tingui un trastorn o un síndrome haurà de ser igual a un altre nen que tingui el mateix. Cada nen té una comportament i una conducta pròpia, per tant, unes estratègies que per un nen determinat poden anar molt bé, per altre, segurament no ens serviran. Per tant, abans d’ajustar la nostra intervenció, hem de conèixer molt bé com és el nostre fill o el nostre alumne.

A continuació, trobareu unes determinades pautes d’actuació que són molt útils per tractar amb nens amb trastorn de l’espectre autista, però sense deixar de banda, les característiques pròpies de cadascun. Però abans d’això, ens agradaria que veieu un vídeo on un nen ens diu molt clarament, quines són els aspectes claus que hem de tenir en compte per ajustar la nostra intervenció.

 

El vídeo ha estat estret d’un blog d’una mare d’un nen amb trets autistes. Si doneu al link següent “Habla por mí dice Iago”  podreu veure quines són les estratègies que utilitzen, els recursos, les reflexions que fa, entre altres.

Per acabar, d’una manera molt general, comentarem quins aspectes s’han de tenir en compte a l’hora d’ajustar les nostres actuacions davant de nens que presenten trets del trastorn de l’espectre autista.

–         Ajuda’l a organitzar el seu entorn i a anticipar el que succeirà. Per tant, és important portar una vida previsible, organitzada i tranquil·la, com també que compti amb agendes visual o escrites, notes visuals… Tenint en compte, que s’ha de deixar estones en les quals el nen es pugui expressar lliurement.

–         Respecte el ritme del nen/a. Cada nen té un desenvolupament, un estil cognitiu, una manera de veure la vida, de pensar i de ser.

–         Parla d’una manera pausada i pensa que per comunicar-nos hi ha altres mitjans com mirar, senyalar, tocar, produir sons… Així, com també limitar la utilització de paraules abstractes ja que els hi costa molt la seva comprensió.

–         Ajuda’l a saber quan fa les coses bé i ensenyar-l’hi estratègies per corregir els errors. Ja que com qualsevol nen els hi agrada compartir el plaer i fer les coses bé.

–         Dóna-l’hi ajudes per ser més autònom i comprendre millor, però no l’hi donis ajudes de més. Els aprenentatges els hem de començar per coses que per ell l’hi resultin fàcils i anar augmentant la dificultat progressivament.

–         Quan li fem una demanada, hem de pensar que ha de tenir un sentit concret i desxifrable per ell.

–         No hem de deixar que el nen s’avorreixin o romangui inactiu. Hem d’oblidar les coses mecàniques i repetides, hem d’intentar que aprengui i l’hi agradi fer tasques pròpies de l’escola, la llar, a la vida en comunitat.

–         Cada nen percep de manera diferent. Amb alguns tens que estar molt a prop i tocar-los, mentre amb altres has d’estar a més d’un metre de distància i gesticular i fer moviments que recolzin les nostres paraules.

–         No es pot ni s’ha de canviar o treure la medicació sense que el metge ho digui. És molt difícil aconseguir una pauta mèdica que “funcioni” adequada a l’edat i al moment.

–         Per poder-l’hi ajudar, hem de tenir els nostres moments de repos com dedicar-nos a les activitats pròpies. Cal relaxar-se i tenir una vida tranquil·la sense que tot siguin “deures”.

–         Accepta’l tal com és i ser optimista, la situació del nen/a millorar encara que no tingui curació.

–         Hem de pensar que mai fa accions contra nosaltres o els altres, però l’hi hem d’anar ensenyar conductes adaptatives aprofitant qualsevol situació de la vida quotidiana. Ens hem de posar tots d’acord perquè en tots els contexts i situacions sàpiga demanar les coses, respectar les normes i estar amb els altres. Aquest aprenentatge comporta bastant temps, però un treball conjunt i una adequada mediació ho faran possible.

–        Com qualsevol, els hi agrada jugar i divertir-se, estima als seus pares i a les persones properes i es sent satisfet quan fa les coses bé. Hem de pensar en totes les coses que comparteixen amb els altres i no tant en les coses que l’hi separen. Tothom ens pot donar satisfaccions. L’alegria de continuar aprenent, l’alegria dels petits moments i grans triomfs després de tantes hores de treball, l’alegria de sentir i estimar una persona per a qui som tot i ens necessita per continuar aprenent, l’alegria de que aquesta personeta ens uneixi i puguem aprendre tots a millorar les nostres accions educatives i terapèutiques, la nostra forma de ser.

One thought on “Pautes

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s